Op deze pagina kunt u vinden wat voor stappen er benodigd zijn om de documenten in een digitaal dossier op een correcte wijze te behandelen. Klik op elke stap om een uitleg over die stap te krijgen.
Stap 1. Het contract accorderen
Zodra het contract door EC O&P verzonden is, zal het contract de status "verzonden naar leverancier" krijgen. Vanaf deze status wordt er een e-mail naar al uw consultants verstuurd die een account in de Job applicatie hebben. Er wordt er van u gevraagd om de opdracht met een leveranciersaccount van het type Consultant of Consultant & payroll medewerker te accorderen. Klik hier voor een korte handleiding om na te gaan wat voor type account u heeft. Vervolgens wordt het contract goedgekeurd door de budgetbeheerder van het ministerie van BZK. Daarna wordt het digitale dossier van de opdracht klaargezet.
Stap 2. Digitaal dossier
In dit digitale dossier dienen een aantal documenten te worden geüpload:
Stap 2.1 Samenvatting opdracht voor leverancier
De samenvatting opdracht voor leverancier is een document welke gegenereerd wordt nadat er een akkoord op een nieuwe opdracht of een akkoord op een mutatie in een opdracht door klant en leverancier gegeven is. Dit document is slechts ter kennisgeving en hoeft niet behandeld te worden.
Stap 2.2 Samenvatting opdracht voor klant
Dit is een intern document die ter kennisgeving aangeboden wordt aan de budgetbeheerder van het ministerie van BZK. Hier hoeft u niets mee te doen.
Stap 2.3 Verklaring Integriteit en Geheimhouding
Dit document dient behandeld te worden door de inhuurmedewerker. Extra informatie: Indien dit document niet behandeld is, kan de inhuurmedewerker geen uren schrijven in Job.
Stap 2.4 Aanmelden Nevenwerkzaamheden (indien van toepassing)
Zie document Formulier nevenwerkzaamheden. Indien er nevenwerkzaamheden uitgevoerd worden dient dit document geüpload te worden door de inhuurmedewerker en zal het document vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Stap 2.5 VOG
Dit document dient geüpload te worden door een leverancier met het gebruikersprofiel "Consultant" of "Consultant & payroll medewerker" en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Wanneer is een VOG nodig?
Een VOG is verplicht voor alle medewerkers (inclusief alle flexibele arbeidskrachten) die bij de overheid werken. De VOG wordt afgegeven voor een bepaald doel (functie) en er wordt alleen beoordeeld op strafbare gedragingen die relevant zijn voor de functie waar de VOG voor is aangevraagd.
Een VOG wordt niet eerder verlangd dan nadat duidelijk is geworden dat de kandidaat voor de functie geschikt is. Er dient voor iedere plaatsing langer dan 4 weken een VOG aangevraagd te worden. Bij een contractverlenging is geen nieuwe VOG nodig.
Nb: we vragen een VOG NP uit: Verklaring Omtrent Gedrag Natuurlijk Persoon
Hoe verloopt de procedure voor het aanvragen van een VOG?
Het aanvraagformulier is te vinden op http://www.justis.nl/Producten/verklaringomtrentgedrag/hoevraagtueenvogaan/
U kunt een VOG NP (voor natuurlijke personen) op 2 manieren aanvragen:
-
Via de gemeente, waar u staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).
U vraagt een VOG via de gemeente aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te dienen bij de afdeling Burger-/Publiekszaken van de gemeente waar u staat ingeschreven in de GBA. De werkgever (leverancier/uitzendbureau) is verantwoordelijk voor de screening van zijn medewerkers. De werkgever bepaalt waarop een medewerker wordt gescreend, afhankelijk van de taken die hij of zij gaat uitoefenen. Op het aanvraagformulier moet de werkgever aangeven op welke functieaspecten hij de betreffende medewerker wil laten screenen.
Wanneer u de aanvraag via de gemeente indient, moet u bij de gemeente een geldig identiteitsbewijs tonen en de kosten van de aanvraag (de leges) à € 30,05 (2014) voldoen. Deze kosten zijn voor rekening van de werkgever.
Een gemeenteambtenaar bekijkt of het formulier correct is ingevuld, controleert uw identiteit en int de leges. Vervolgens stuurt de gemeenteambtenaar het aanvraagformulier met een bewijs van inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) naar de Justis.
-
Via het internet.
Het is alleen mogelijk om een VOG via het internet aan te vragen als de organisatie of (toekomstige) werkgever die de VOG van u vraagt de aanvraag elektronisch start. De organisatie (of werkgever) krijgt via https://www.elovog.organisatie.dienstjustis.nl toegang tot het organisatiedeel van de webapplicatie.
Wat is de geldigheidsduur van een VOG?
De geldigheidsduur van de VOG duurt voort zolang er sprake is van een dienstverband of een overeengekomen werkperiode, inclusief alle verlengingen, tenzij er een verandering van de functie plaatsvindt en een nieuwe VOG hiermee noodzakelijk wordt geacht. Wanneer de betrokkene niet meer voor de betreffende overheidsinstelling heeft gewerkt moet er opnieuw een VOG worden aangevraagd.
ZZP-er en de VOG
Bij de aanvraag van een VOG mogen de gegevens van de aanvrager en die van de organisatie/instelling (de werkgever) die een VOG verlangt niet gelijk zijn. Dat is lastig als u zzp'er bent en een VOG moet overleggen aan uw opdrachtgevers. U bent dan namelijk zowel de aanvrager, als de 'organisatie' die de VOG verlangt.
U kunt de VOG laten invullen door de aanvragende manager.
Op welke functieaspecten wordt er gecheckt?
Na het uploaden in de Job applicatie wordt de VOG bij het ministerie van BZK door ECO&P gecheckt op een aantal punten (functieaspecten).
Bij de aanvraag voor een VOG staan onder 2.4 Algemeen Screeningsprofielen die bij het ministerie van BZK van toepassing kunnen zijn:
11 Bevoegdheid hebben tot het raadplegen en/of bewerken van systemen
12 Met gevoelige/vertrouwelijke informatie omgaan
13 Kennis dragen van veiligheidssystemen, controlemechanismen en verificatieprocessen
41 Het verlenen van diensten (advies, beveiliging, schoonmaak, catering, onderhoud, etc)
De vetgedrukte profielen moeten standaard aangevraagd worden bij functies bij het ministerie van BZK. De andere van toepassing.
Stap 2.6 De Verklaring Arbeidsrelatie (alleen voor ZZP'ers)
Dit document dient geüpload te worden door een ZZP'er zelf en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Eind 2014 heeft het kabinet besloten tot uitstel van de invoering van de vervanger van de VAR-verklaring: de BGL (Beschikking Geen Loonheffing). Eerder was al bekend dat de VAR verklaring van 2014 ook in doorlopende opdrachten van 2015 geldig zouden blijven. Daarom heeft UBR | EC O&P de geldigheidsdatum van de aanwezige VAR verklaringen in het systeem verruimd naar eind 2015. Uiteraard dient er voor nieuwe opdrachten wel weer een nieuwe VAR verklaring aangevraagd te worden. Zodra er weer ontwikkelingen zijn rondom de BGL zullen we tijdig aangeven wat de eventuele consequenties hiervan zijn in de Job applicatie.
Als u een ZZP'er bent, dient u een VAR winst uit onderneming (VAR-wuo) aan te vragen en in het digitale dossier te plaatsen. Meer informatie betreffende een VAR-wuo kunt u hier vinden.
Stap 2.7 Een geldig legitimatiebewijs (alleen voor ZZP'ers)
Dit document dient geüpload te worden door een ZZP'er zelf en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Bij het indienen van een VAR is ook een geldig legitimatiebewijs verplicht. Uw opdrachtgever moet namelijk uw identiteit kunnen aantonen bij de Belastingdienst. Meer informatie over het bijvoegen van een geldig legitimatiebewijs aan een VAR kunt u hier vinden.
Stap 3. Facturatiegegevens
Als het digitale dossier in de Job applicatie compleet is, kan de inhuurmedewerker uren schrijven. Hoe de inhuurmedewerker uren kan schrijven is te zien in deze instructievideo.
Echter dienen voor het aanmaken van een factuur voor de ingediende urenataten de factuurgegevens wel op orde te zijn. Hoe dit gedaan kan worden is hier te vinden.
Stap 4. Een factuur indienen
Nadat de digitale dossiers en facturatiegegevens op orde zijn en de inhuurmedewerker(s) urenstaten hebben ingevoerd die geaccordeerd zijn door hun manager, zal Job op 4 wekelijkse basis een reversed billing factuur opmaken. Dit factuur dient dan te worden voorzien van een factuurnummer en kan dan ingediend worden bij het ministerie van BZK. Hoe dit in zijn werking gaat is hier te vinden. Het overzicht van de vier-wekelijkse planning voorstelfacturen is hier te vinden
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.