Te downloaden documenten:
- Formulier nevenwerkzaamheden
- Interne Verklaring Omtrent Gedrag
- Aanvraagformulier VOG
- Invoergegevens Esize leverancier
- Model Integriteitsverklaring Rijk voor externen
Op deze pagina kunt u vinden wat voor stappen er benodigd zijn om de documenten in een digitaal dossier op een correcte wijze te behandelen. Klik op elke stap om een uitleg over die stap te krijgen.
Stap 1. Het contract accorderen
Zodra het contract door EC O&P verzonden is, zal het contract de status "verzonden naar leverancier" krijgen. Vanaf deze status wordt er een e-mail naar al uw consultants verstuurd die een account in de Job applicatie hebben. Er wordt er van u gevraagd om de opdracht met een leveranciersaccount van het type Consultant of Consultant & payroll medewerker te accorderen. Klik hier voor een korte handleiding om na te gaan wat voor type account u heeft. Vervolgens wordt het contract goedgekeurd door de budgetbeheerder van het ministerie van BZK. Daarna wordt het digitale dossier van de opdracht klaargezet.
Stap 2. Digitaal dossier
In dit digitale dossier dienen een aantal documenten te worden geüpload:
Stap 2.1 Opdrachtbevestiging
De opdrachtbevestiging is een document welke gegenereerd wordt nadat er een akkoord op een nieuwe opdracht of een akkoord op een mutatie in een opdracht door klant en leverancier gegeven is. Dit document dient geaccordeerd te worden door een leverancier met het gebruikersprofiel "Consultant" of "Consultant & payroll medewerker".
Stap 2.2 Interne Verklaring
Dit is een intern document die wordt en/of is goedgekeurd door de budgetbeheerder van RWS. Hier hoeft u niets mee te doen.
Stap 2.3 Verklaring Integriteit en Geheimhouding
Zie document Verklaring Integriteit en Geheimhouding. Dit document dient geüpload te worden door een leverancier met het gebruikersprofiel "Consultant" of "Consultant & payroll medewerker" en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P. Extra informatie: personeelsnummer kunt u leeg laten.
Stap 2.4 Formulier nevenwerkzaamheden
Zie document Formulier nevenwerkzaamheden. Dit document dient geüpload te worden door een leverancier met het gebruikersprofiel "Consultant" of "Consultant & payroll medewerker" en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Stap 2.5 VOG/IVOG
Dit document dient geüpload te worden door een leverancier met het gebruikersprofiel "Consultant" of "Consultant & payroll medewerker" en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Wanneer is een VOG nodig?
Een VOG is verplicht voor alle medewerkers (inclusief alle flexibele arbeidskrachten) die bij de overheid werken. De VOG wordt afgegeven voor een bepaald doel (functie) en er wordt alleen beoordeeld op strafbare gedragingen die relevant zijn voor de functie waar de VOG voor is aangevraagd.
Een VOG wordt niet eerder verlangd dan nadat duidelijk is geworden dat de kandidaat voor de functie geschikt is. Er dient voor iedere plaatsing langer dan 4 weken een VOG aangevraagd te worden. Bij een contractverlenging is geen nieuwe VOG nodig.
Nb: we vragen een VOG NP uit: Verklaring Omtrent Gedrag Natuurlijk Persoon
IVOG
Bij een plaatsing van minder dan 4 weken voldoet een IVOG (Interne Verklaring Omtrent Gedrag), met uitzondering van de Tweede kamer en de AIVD (altijd een VOG vereist).
In het geval dat de VOG niet binnen is bij aanvang van de werkzaamheden (is), in afwachting van de VOG, een IVOG voor ten hoogste 6 weken geldig. De IVOG dient te worden ingevuld en ondertekend door de betrokkene en de leverancier uploadt dit formulier in JOB met een datum (startdatum + 6 weken). De IVOG is hier te downloaden.
Hoe verloopt de procedure voor het aanvragen van een VOG?
Het aanvraagformulier is te vinden op http://www.justis.nl/Producten/verklaringomtrentgedrag/hoevraagtueenvogaan/
U kunt een VOG NP (voor natuurlijke personen) op 2 manieren aanvragen:
-
Via de gemeente, waar u staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).
U vraagt een VOG via de gemeente aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te dienen bij de afdeling Burger-/Publiekszaken van de gemeente waar u staat ingeschreven in de GBA. De werkgever (leverancier/uitzendbureau) is verantwoordelijk voor de screening van zijn medewerkers. De werkgever bepaalt waarop een medewerker wordt gescreend, afhankelijk van de taken die hij of zij gaat uitoefenen. Op het aanvraagformulier moet de werkgever aangeven op welke functieaspecten hij de betreffende medewerker wil laten screenen.
Wanneer u de aanvraag via de gemeente indient, moet u bij de gemeente een geldig identiteitsbewijs tonen en de kosten van de aanvraag (de leges) à € 30,05 (2014) voldoen. Deze kosten zijn voor rekening van de werkgever.
Een gemeenteambtenaar bekijkt of het formulier correct is ingevuld, controleert uw identiteit en int de leges. Vervolgens stuurt de gemeenteambtenaar het aanvraagformulier met een bewijs van inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) naar de Justis.
-
Via het internet.
Het is alleen mogelijk om een VOG via het internet aan te vragen als de organisatie of (toekomstige) werkgever die de VOG van u vraagt de aanvraag elektronisch start. De organisatie (of werkgever) krijgt via https://www.elovog.organisatie.dienstjustis.nl toegang tot het organisatiedeel van de webapplicatie.
NB: Bij Rijkswaterstaat is deze mogelijkheid er nog niet.
De VOG dient te worden geüpload in de Job applicatie en vervangt daarmee de IVOG.
Wat is de geldigheidsduur van een VOG?
De geldigheidsduur van de VOG duurt voort zolang er sprake is van een dienstverband of een overeengekomen werkperiode, inclusief alle verlengingen, tenzij er een verandering van de functie plaatsvindt en een nieuwe VOG hiermee noodzakelijk wordt geacht. Wanneer de betrokkene niet meer voor de betreffende overheidsinstelling heeft gewerkt moet er opnieuw een VOG worden aangevraagd.
ZZP-er en de VOG
Bij de aanvraag van een VOG mogen de gegevens van de aanvrager en die van de organisatie/instelling (de werkgever) die een VOG verlangt niet gelijk zijn. Dat is lastig als u zzp'er bent en een VOG moet overleggen aan uw opdrachtgevers. U bent dan namelijk zowel de aanvrager, als de 'organisatie' die de VOG verlangt.
U kunt de VOG laten invullen door de aanvragende manager.
Op welke functieaspecten wordt er gecheckt?
Na het uploaden in de Job applicatie wordt de VOG bij RWS gecheckt op een aantal punten (functieaspecten).
Bij de aanvraag voor een VOG staan onder 2.3 Specifieke Screeningsprofielen die bij RWS van toepassingen kunnen zijn: 55 Juridische Dienstverlening (Advocaat, Juridisch Adviseur)
Bij de aanvraag voor een VOG staan onder 2.4 Algemeen Screeningsprofielen die bij RWS van toepassing kunnen zijn:
11 Bevoegdheid hebben tot het raadplegen en/of bewerken van systemen
12 Met gevoelige/vertrouwelijke informatie omgaan
13 Kennis dragen van veiligheidssystemen, controlemechanismen en verificatieprocessen
22 Budgetbevoegdheid hebben
41 Het verlenen van diensten (advies, beveiliging, schoonmaak, catering, onderhoud, etc)
53 Beslissen over offertes (het voeren van onderhandelingen en het afsluiten van contracten) en het doen van aanbestedingen
71 Personen die vanuit hun functie mensen en/of een organisatie (of een deel daarvan) aansturen
De vetgedrukte profielen moeten standaard aangevraagd worden bij functies bij RWS. De andere van toepassing.
Stap 2.6 De Verklaring Arbeidsrelatie (alleen voor ZZP'ers)
Dit document dient geüpload te worden door een ZZP'er zelf en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Eind 2014 heeft het kabinet besloten tot uitstel van de invoering van de vervanger van de VAR-verklaring: de BGL (Beschikking Geen Loonheffing). Eerder was al bekend dat de VAR verklaring van 2014 ook in doorlopende opdrachten van 2015 geldig zouden blijven. Daarom heeft UBR | EC O&P de geldigheidsdatum van de aanwezige VAR verklaringen in het systeem verruimd naar eind 2015. Uiteraard dient er voor nieuwe opdrachten wel weer een nieuwe VAR verklaring aangevraagd te worden. Zodra er weer ontwikkelingen zijn rondom de BGL zullen we tijdig aangeven wat de eventuele consequenties hiervan zijn in de Job applicatie.
Als u een ZZP'er bent, dient u een VAR winst uit onderneming (VAR-wuo) aan te vragen en in het digitale dossier te plaatsen. Meer informatie betreffende een VAR-wuo kunt u hier vinden.
Stap 2.7 Een geldig legitimatiebewijs (alleen voor ZZP'ers)
Dit document dient geüpload te worden door een ZZP'er zelf en zal vervolgens gecontroleerd worden door EC O&P.
Bij het indienen van een VAR is ook een geldig legitimatiebewijs verplicht. Uw opdrachtgever moet namelijk uw identiteit kunnen aantonen bij de Belastingdienst. Meer informatie over het bijvoegen van een geldig legitimatiebewijs aan een VAR kunt u hier vinden.
Stap 3. Inkoop (alleen voor nieuwe leveranciers/ZZP'ers)
Als het digitale dossier in de Job applicatie compleet is, worden de contractgegevens doorgezet naar de inkoopcoördinator (IC). De IC maakt bestellingen aan in SAP.Indien dit de eerste opdracht is als leverancier/ZZP’er wordt een nieuwe crediteur aangemaakt in SAP. Bijgevoegd het bestand “Verzoek om leveranciersgegevens”. Graag ontvangt ECO&P het ingevulde bestand en het officiële briefpapier van de firma via e-mail. Een overzicht van e-mailadressen kunt u via onze contactpagina vinden.
Voor een vlotte afhandeling is het raadzaam om na te gaan wie uw contactpersoon bij EC O&P is, dit kan middels deze handleiding nagegaan worden.
Stap 4. EBF/E-size
Het cluster EBF van het Klant Contactcentrum (KCC) verzorgt de administratieve vastlegging in E-size. E-size is de applicatie bij Rijkswaterstaat om de gewerkte uren te schrijven. Het cluster EBF maakt binnen maximaal tien werkdagen een inzetcontract aan. Hierna stuurt het KCC de inloggegevens aan de leverancier/ZZP’ er zodat er uren geschreven kunnen worden in E-size. Voor vragen hierover kunt u het KCC bereiken op 088-7970777 of via kcc@rws.nl
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.